Želimo li robotizaciju turizma?

Umjesto nasmiješenog domaćina – robot. Je li to budućnost koja nas očekuje? Želimo li robotizaciju turizma?

Roboti više nisu samo pojave u SF filmovima o budućnosti, već svake godine zauzimaju svoja mjesta kako u našim domaćinstvima, tehnologijama koje nas okružuju, tako i u djelatnostima kojima se bavimo. Mnoge trendove koje nameće užurbana sadašnjica, potražnja potrošača, ekonomija i samo društvo, nemoguće je zaobići što znači da je pitanje vremena kada će roboti zavladati i u sektoru turizma. Hrvatski mladi umovi svake godine osvajaju nagrade u području robotike, a s obzirom da globalno razmišljanje ne smije nadvladati lokalne običaje jer su oni čar određenog područja, ono što čini diferencijaciju,  hrvatski znanstvenici i inovatori iz područja robotike možda su ključ optimalne implementacije robota u hrvatski turizam. Olakšavanje fizičkih poslova ili onih koji mogu biti automatizirani, edukacija djelatnika i aktera u turizmu, no i briga o postupnom uvođenju robota kako bi se očuvala radna mjesta, ključni su kako bi se implementiralo samo ono najbolje od novih tehnologija, a fokus ostao na ljudima, a ne robotima.

ŠTO SE SMATRA ROBOTOM?

Većina nas pri pomisli na robota u glavi ima sliku humanoidnog robota, no roboti su različitih oblika i veličina, a s obzirom da su već neko vrijeme prisutni u svakodnevici i različitim djelatnostima, veoma često ne pridajemo pažnju činjenici da to nisu samo uređaji već da je riječ o uređajima s umjetnom inteligencijom.

Dakle, uređaj ili stroj koji je osmišljen kako bi se automatski, precizno izvršavali određeni zadaci u funkciji fizičkih zadataka poput sastavljanja određenih djelova, ali sve češće i s zadacima u kojima je uključen i govor te interakcija s korisnikom. Roboti mogu biti u potpunosti autonomni, djelomično autonomni ili im je potrebna ljudska pomoć kako bi izvršavali zadatke. Industrijski su roboti već desetljećima prisutni u proizvodnji – od zavarivanja, strojnih obrada pa do najčešćeg njihovog područja djelovanja – transporta. Uslužni su roboti zbog svog programiranja i teleoperacije najčešće mobilni, donekle su autonomni, a sadrže i određene socijalne interakcije te se najčešće primjenjuju u područjima koja su dosežna ljudima poput velikih dubina, no i određenih područja zdravstvene zaštite. Oni roboti koji bi mogli u budućnosti zamjenjivati djelatnike u turizmu su roboti namijenjeni za osobne usluge, uslužne djelatnosti i zabavu. Može li robot zaista stvoriti socijalnu interakciju poput stvarne ljudske, želimo li zaista da nas roboti zamijene i jesmo li svjesni posljedica, možemo samo pričekati i vidjeti što budućnost donosi.

ŠTO SE ISTRAŽUJE?

Vjerovali ili ne, istraživanja vezana uz implementaciju robotike u području turizma, započela su još prije četrdesetak godina kada je akademicima iz područja turizma dano da robotiku uzmu u obzir u svojim nastavnim predmetima turizma i ugostiteljstva. Od tada do danas se na nekolicini sveučilišta provode istraživanja koja se temelje na uključivanju različitih primjena robota u nastavi, sudjelovanju u natjecanjima robotike u području turizma i ugostiteljstva, analizi studenata o preferencijama gostiju te koji je utjecaj robota na ugostiteljstvo i turizam, investicije, troškove, prihode i jesu li roboti uopće isplativi u turizmu. Područja istraživanja fokusirana su na pitanjima prihvaćaju li potrošači – gosti robote u turizmu i ugostiteljstvu, utjecaj robotike na financijsko poslovanje, utjecaj robota na postojeća radna mjesta, učinci robota na uspješno vođenje turizma i ugostiteljstva te potreba za novim znanjima i vještinama djelatnika, te na kraju i utječe li primjena robota na sam dizajn i raspored predmeta u smještajnim objektima.

A KAKVA JE REALNOST?

Iako se na prvu čini da su humanoidni roboti još daleko od implementacije u uslužnim djelatnostima gdje smo naučeni na ljudsku socijalnu interakciju, realnost pokazuje da je pitanje desetljeća ili godina kada će određena radna mjesta u turizmu biti u potpunosti zamijenjena robotima. Takav primjer je hotel u Nagasakiju, Japanu koji je sav robotiziran pa tako goste na recepciji dočeka humanoidni robot, a kovčege do sobe prenosi također robot.

Ono što je nedvojbeno jest da će napredci u razvoju robotike te njihova implementacija u svakodnevnom okruženju zasigurno u određenoj mjeri zamijeniti ljudski kadar u turizmu i ugostiteljstvu, a na menadžmentu je da izbalansira integraciju robota u već kompleksan uslužni sustav koji uključuje zaposlenike, dobavljače, goste, ali i fizičku i informatičku tehnološku infrastrukturu.